Aldrig har så få barn som nu döpts i Svenska kyrkan.

Min personliga reflektion är att det känns bra! Kyrkans makt börjar släppa. Folk kan tänka själva.
Jag gillar inte när någon, varesig det är en sekt, kyrka eller en privatperson, skall skrämmas. Varför skall man döpa någon? Vad jag har förstått, vilket kan vara helt fel, är att det är för att man då tas upp i Svenska Kyrkan. Då är man "skyddad" från var man nu skulle hamna om man inte var med i SK. Varför skulle man annars använda nöddop? 
Nej, jag gillar inte skrämselpropaganda. Jag gillar när människor tänker själva och agerar själva. Om dom dessutom hade följt lagen, hade empati och sunt förnuft, så hade det varit en riktigt trevlig plats att vara på!

http://www.alltombarn.se/aktuellt/antalet-barn-som-dops-i-svenska-kyrkan-rekordlagt-1.10040

Uppdatering: Men det är klart att kyrkan måste finnas. Det finns inget folkslag som inte har någon form utav religion. Om det sedan är en sten eller någon som dom inte ser, spelar ju faktiskt ingen roll. Men när "präster" av alla de slag börjar få egna intressen tillgodosedda, det är då det blir farligt.
Svenska Kyrkan gör mycket gott, hjälper många, stöder många.
Men låt barnen döpa sig när dom blir stora. Då är det ett val dom gör.

Varför välja åt dom?


Ha det! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0