Carlsbergs fästning

Eller fästningen på Marstrand om ni hellre vill.

Där var vi igår och tittade på fästningsspelen.

Det var både kul och intressant.





På bilden ovan så är vi i Lasse-Majas cell.





Här kommer Kommendanten och hämtar oss till Fästningspelen.



Här ovan så ser man fångarna med Lasse-Maja och hans Maja.



Här avfyras gevären! Det smäller utav bara attan!



Sedan var det kanonernas tur. Det small bra där med!



Här står bödeln med sin snara och korg med kusliga saker ...







Bilden ovan är ett resultat efter ett experiment som testades på fästningen.
Dom tog tre fångar och stoppade in dom i varsitt hål. Där skulle dom sitta i 5 år och under tiden inte få slippa ut eller prata öht. Den enda gången dom fick prata var 15 minuter/år genom matluckan med en präst.
Dom var ute efter att fångarna skulle tänka igenom vad dom gjort och inte ha någon chans att skryta med sina illgärningar.
Hur gick det då?
Jo två utav fångarna dog efter ett år och den stackaren som satt kvar i 5 år blev spritt språngade galen. På bilden ovan syns en av hans teckningar som han gjorde på väggen i hans eget blod. Den stackaren fördes från cellen direkt till dårhuset där han dog kort efteråt.
Men enligt skådespelerskan så tyckte dom att experimentet var lyckat. Så dom har baserat mycket av den svenska fångvården på ovan försök.  Jag hoppas att hon har fel ...



Utsikt från det mindre tornet.



Gångar och trappor är hela fästningen gjord utav. Dom slingrar sig genom underjorden och upp genom torn. Överallt så finns det hål att skjuta genom. Breda längst ut och smala längst in.
Vattnet sipprar igenom på flera ställen men eftersom borgen visserligen skiftat ägare och landstillhörighet två gånger så har ändå inte ett skott avlossats mot den. Så den är väl bibehållen.



Ovan: Janne och Ingela som var med på fästningen. Sandra var med också. Men jag har lovat att hon skulle slippa vara med på bloggen.



Ovan: Storasyster och lillebror.

Därefter så tog vi färjan över till Koön och gick hem till Ingela och Janne. Där serverades krabba!
Ljuvliga krabbor. Jag hade en sådan lycka och tur att jag fick Henriks krabba också!
Det kallar jag lycka!
Jag kommer knappt ihåg när jag fick krabba senast. Det är ju såååååååååååååå gott!
Alla andra hade ätit färdigt för längesedan när jag äntligen hade pillat igenom mina två. Men då blev det blåbärspaj.
Hemåt rullade vi på två olika vis. En inne i bilen och så bilen naturligtvis!

Tack så mycket både för förslaget om fästningsspel och för krabbor och sällskap!

Jättetrevligt!


Ha det!

Kommentarer
Postat av: Lottie

Heej i regnet!

Regnar här med! 35mm på ett dygn, vi behöver det femdubbla, men jag tänker ibland, när det börjat regna så kanske det inte slutar o alla rötter dör av syrebrist i rotblötan??? Såna ideer man kan få! :-)

ps. nej LVM iaf grundar sig på integrering i det "normala" samhället. det är en himla massa "prat" och umgänge, de som sitter isolerade är oftast det för de själva vill. Snart kan jag berätta hur kriminalvården oxå funkar.

ha det jättefint, ses i Llandeilo! =)

2008-08-05 @ 11:03:07
Postat av: Sanna

Vi fick nästan 70 mm!

Och nej, skratt jag tror inte att fångvården roar sig med sådana här saker längre.



Vi ses!



Ha det!

2008-08-05 @ 12:17:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0