Det lammar ...

Just i dag så har det verkligen lammat. Jag kan knappt komma ihåg alla som har lammat. Jag har nu märkt lamm 84.
Vi har fått två eller om det är tre stycken fyrlingkullar idag. Jag missade en enling som hade varit idealisk att adoptera på. Slarvigt av mig!
Det är så förbenat kallt att lammen har väldigt liten chans att överleva om något går fel. I helgen när det var 16 minus på natten så sondade jag varje lamm som föddes. Det gör vi i stort sett i dag med, eftersom nordan blåser iskallt. Dom är ju inomhus men det är ju inte helt tätt och absolut inte uppvärmt.
I lördags morse så lyckades jag rädda livet på en lammunge som var iskall. Han hade inte många minuter kvar att leva när jag hittade honom. Det är ovanligt att man klarar sådana, men jag hade väl tur helt enkelt. Jag hade dom första som låg fel i dag, dom låg bakfram hela högen. Två kom med bakbenen först och två kom med rumpan först. Tackan behöver ju hjälp med allihop i det läget. Inte lätt.
Sedan så har vi en lammunge som inte går helt rätt på en fot, så den har jag tejpat. Så har vi ju något lamm som inte hittar maten själv och behöver hjälp några gånger per dag.
Det känns inte som att jag saknar sysselsättning.


Världens bästa Ingela har varit uppe i dag och hälsat på. Hjalmar som hade chans att verkligen få göra något roligt valde att städa. Så nu är Hjalmars rum jättefint.
Sedan så var det skridskor som stod på schemat. Hjalmar är verkligen duktig på att åka och nu börjar det sitta lite bättre med klubba och puck. Roligt att se!

Ha det!

Kommentarer
Postat av: katti

Vi har några veckor kvar till lammningen, men du skall få ett väl beprövat och fungerande tips.

När lammen är kalla skall man lägga dem på något varmt, vi använder gamla vetesäckar med handuk om. De skall vara lite varmare än ljummet. Vitsen är att man skall värma upp de inre organen framförallt magen. Vänta med mat tills de är uppvärmda, du kommer att bli förvånad över resultatet. I de flesta fallen behövs ingen sond utan med hjälp kan de dia eller att man ger dem nappflaska. Efter detta tipset har vi aldrig behövt sonda, fast vi har ju inte riktigt så många lamm som ni. Lycka till. Häls Katti

2009-02-17 @ 09:41:42
URL: http://[email protected]
Postat av: Sabine

Hejsan, Ja, ni verkar ha fullt upp. Jädrans att det är så kallt. Jag ska inte klaga sen när jag tycker att jag har mycket med mina 20 tackor. Lycka till med resten! Jag hoppas på mildare väder även om det är skönt att slippa geggan.

2009-02-17 @ 19:35:34
URL: http://www.mitchenskennel.se
Postat av: Sanna

Katti: Japp, det är så vi gör. Men den här lille hade i stort sett passerat gränsen. Han var på väg mot dom eviga ängarna när jag stoppade honom.

Jag tycker att sond är mycket bättre än nappflaska. Använder bara nappflaska i undantagsfall. Det är så lätt att dom sätter i halsen och vägrar dricka. Får dom sedan ner en droppe i lungorna så är det kört. Med sonden går det på en minut och lammet har fått i sig rätt mängd.

Min höft tjurar duktigt just nu och ställningen med att hålla lammet i rätt position är inte möjlig. Så det blir mycket sond just nu. Speciellt eftersom det är så kallt. Kommer dom inte upp med en gång och får ätit så är dom körda på någon timme. Är dom många eller klena så sondar jag rutinmässigt just nu.



Ha det!



Sabine: Det kan kännas mycket med tjugo tackor om dom kommer med för lång tid emellan. När det väl är lamning så kan det lika gärna lamma. Tredje, fjärde veckan så är jag less på det.

Håller med om att det är skönt att slippa geggan, men när jag ser dom små som huttrar i kylan, då vill jag ha plussgrader igen.



Ha det!

2009-02-17 @ 19:54:13
Postat av: Sabine

Halleluja för sonden, den har använts flitigt av mig också i alla år. Tänker tillbaks till tiden med kladd o söl med nappflaska o lammen som inte sög. Nä, sonden är super, när de fått i sig en dos kan man lämna dom med gott samvete ett antal timmar.

2009-02-17 @ 22:01:38
URL: http://www.mitchenskennel.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0