Sommar - Livet

Jag kikar lite på sonen som grinar ilsket och kastar leksaken han har i handen. Han har TV-förbud och VILL INTE leka.

Han vill INTE städa och inte hjälpa till så som vi vill. Han vill leka med kompisar och bada.



*Svisch*




Jag åker raskt tillbaka i min egen uppväxt.

6 år gammal och i slutet av sommaren.

Kompisen brevid har gäster igen ... Stön. Ingen att leka med.

Plötsligt så knackar det på dörren. På utsidan står en liten kille, 5 år gammal. Han frågar om jag vill komma ut och leka.

Där börjar det. Från den dagen är vi oskiljaktiga. Vi leker stålmannen och stålpojken i skogarna. Indianskriken avlöser varandra. Vi tillbringar en hel sommar med fingrarna i munnen för att lära oss att busvissla.

Efter några år så ansluter en kille till. Det är vi tre som har roligast. Det är vi tre som vet hur man leker. Det är vi tre som tillbringar sommar efter sommar i tält, kojor och sover under bar himmel. Vi pendlar mellan husen och känner oss som hemma i alla tre hemmen. Vi fnittrar oss till sömns och använder hela ön som lekplats. Mellan indianrop och kojbyggen så badar vi i timmar. Vi vandrar bort till Bottentången i hällregn och går i simskola.


Så växte vi upp. Vi är fortfarande vänner även om vi hörs sällan.


Så hur har då min son det?

Inga kompisar som bor, så att han kan gå eller cykla dit själv. Fast ute på landet med sina föräldrar. Skall han bada så blir det på våra villkor. Skall han få leka, så blir det på våra villkor.


Det känns så sorgligt ...


Kommentarer
Postat av: Veronica

Usch, så jag känner igen det där...jag växte upp utan syskon men med två grabbar och en tjej i granngårdarna (fö "min vän") där sommarlovet var ett enda långt bus....och min son har heller inga syskon, men tyvärr inga kompisar i granngårdarna. Det blir ju till att "låna" in kompisar - men det är ju inte samma sak!!!!!

2009-06-28 @ 22:25:15
URL: http://www.svekhult.com/hundia
Postat av: Sanna

Huvudet på spiken. Det är inte samma sak. Inte som det som vi upplevde, att man lekte mer eller mindre dygnet runt. Att man kunde gå hem om man ville, kunde leka lite till, leka tills det blev natt om man hade riktig tur, och var lite större.

2009-06-28 @ 22:30:16
Postat av: Veronica igen

Jo, det var sommar det! Och riktigt hö fanns det, hur kul är det att hoppa eller sova på ensilagebalar??!!

2009-06-30 @ 18:12:28
URL: http://www.svekhult.com/hundia
Postat av: Sanna

Nej, sova på ensilagebalar går bort. ;)

Ibland så var det faktiskt bättre förr!

2009-07-01 @ 11:40:45
URL: http://vallby.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0