En extranatt

Hur det gick till vet jag inte, men jag är på jobbet igen.

Jag har suttit och gått igenom en drös med gamla mail och annat elände.

På onsdag kväll så skall jag på ett möte om skolans framtida planer.
Lilla Edets kommun kanske inte är stolta över jumboplaceringen i:

Kunskap bland 7-9:de klassare
Förmåga att hantera mobbing
Lägst antal vuxna på x antal elever

Kanske så skulle rektorn försöka att vara en riktig chef istället för att sikta uppåt i karriären.
Kanske så skulle han tänka på att göra det möjligt för sina anställda att faktiskt se till att barnen får en realistisk chans. Istället för att skära ner ALLA resurser. Ta bort anställda som inte ersätts.
Låta bli att totalt strunta i att problemen växer och att det inte finns en chans att klara av dom när han ännu en gång uppfyller alla sparkrav. Sparkrav som andra kommuner ser inte fungerar.

Jag riktigt ser hur han vill bli kallad duktig för att han har löst sparkraven. Men hur duktig kan han känna sig när 41% av barnen inte blir godkända till att få en gymnasieutbildning.

... 41% ...

Det finns en undersökning gjord i Lilla Edet där elever fick svara på hur mycket 51-48 är.
Rätt många elever svarade 17.

"Eleverna hade utvecklat hemmagjorda algoritmer som lärarna inte hade kunnat upptäcka. Eleverna sitter och arbetar med sina böcker och lärarna missar att se många av problemen. Ett exempel på problem som barnen hade var att kasta om siffror i subtraktionen. Per-Olof visar på exemplet 51-48. En relativt stor andel elever fick det till 17 för att de tar det största talet 8 minus det minsta talet 1 och lägger skillnaden till 10."


Jag blir mörkrädd.

Jag blir förbannad över att det inte finns en enda specialpedagog i hela kommunen. Inte en speciallärare.
Jag blir trött och ledsen när jag sitter och tragglar med min son och vet att om inte jag gör det här så kommer han efter. Både jag och Henrik kan läsa. Vi är till och med riktigt bra på att läsa. Men hur man lär ut det har jag ingen aning om.

Nu håller läsning på att släppa. Det går framåt, det skall bara till att han själv vill kunna läsa, så fixar han det. Men det är ju inte alla barn som har två föräldrar som sitter och tragglar.

Mötet på onsdag kväll handlar om åtgärder. När resultaten kom fram så har det tydligen blivit storm bland föräldrarna. Så jag gissar på att dom skall försöka att lugna oss. Hade dom haft pengar så hade dom säkert försökt att muta oss.

Men jag kan lova en sak.

Om inte jag tror på dom.
Om inte jag tycker att åtgärderna räcker.

Så kommer dom bannemig få reda på det!


Kommentarer
Postat av: Åsa

Jäkla människor alltså. Varför har vi blivit så jäkla dumma? Ja, inte vi då, utan dom!!! Stå på dig Sanna. det brukar vara så att det räcker att en sätter ner foten, sen kommer alla andra som "lidit" i tysthet!



Här hemma stoltserar vi nu med en glugg på fyra i överkäken. Hon kallas sig själv för "supergluggen - till er tjänst"

2010-03-09 @ 06:38:54
URL: http://www.brakstakarna.se
Postat av: Kate

Ha en trevlig dag!

2010-03-09 @ 06:56:31
URL: http://blondafanskapet.blogg.se/
Postat av: Lottie

Ja det stämmer!! Står inte du på dig kommer ingen att göra det för dig, för det finns inte "resurser" för det! Heja er!!!

ha en fin dag, barmark här nere nu, tjohoo!!

kraam

2010-03-09 @ 09:34:02
Postat av: Eleonor

Hej.

Tänk att jag kollade in här precis idag. Jag hejar på dig Sanna. Själv så arbetar jag ju på individuella programmet på gymnasiet där alla som inte kommer in på gymnasiet eller blir behöriga hamnar. Jag är helt säker på att om många av dem hade fått rätt hjälp i rätt tid så hade dom inte behövt gå de extra 1-4 åren hos oss som dom i dagsläget behöver. Det är skrämmande att det kommer ungdomar till oss som inte kan de fyra räknesätten (jag är ju mattelärare) utan bara kan knappa på sina miniräknare. En rejäl uppsträckning redan på lågstadiet med lite större krav på personal (framför allt mycke personal) vore inte fel.

Hoppas att det går bra för dig på onsdag (och för övrigt oxå så klart) och att du inte exploderar över ytterligare sparkrav.

Kram

2010-03-09 @ 10:48:37
URL: http://www.bombelli.se
Postat av: Anna

Jag ryser när jag läser om din skola!Om beslutsfattare nån gång kunde inse effekten av sina beslut. De "duktiga" budgethållarna håller på att skapa en katastrof i vårt framtida samhälle. Å vad kommer inte det att kosta, i pengar och lidande. Nu känner jag att jag eldar upp mig men det måste vi föräldrar göra för att det ska bli nån förbättring. Lycka till Sanna, var en förebild på onsdag, du har säkert med dig hela föräldragruppen.

2010-03-09 @ 11:57:39
URL: http://annahilding.blogspot.com
Postat av: Svekhult-ia

Ruskigt hur vuxna människor kan sätta sig över barnens behov, när de dessutom har det som YRKE att tillgodose dessa behov! Vill man göra karriär så finns det andra yrken, där man inte behöver offra barn.......ryser

Hoppas att något riktigt bra kommer fram ur onsdagens möte! Kram!

2010-03-09 @ 13:01:08
URL: http://www.svekhultia.bloggworld.se
Postat av: Katti

Ta inte emot några mutor!! Det är helt otroligt att de har sparkrav i skolan, där skall det satsas.Man måste ju investera för att kunna få ut en vinst...Vinsten skall vara att våra barn har en bra utveklande skola med engagerade lärare och inte för stora grupper. Så självklart, så enkelt... Tur att ni är två för det behövs när skolan nermonteras.

Hälsningar från oss som snart slipper strida med skolan. Det hänger en lapp i skåpet på skolan där dagarna räknas ner till avslutningen och klänningen är redan köpt. Här skall firas när 9:an är slut.

Ha en bra dag och hoppas det töar i skolan och på våra marker. Katti

2010-03-10 @ 09:36:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0