Lammningen har börjat

Med dunder och brak så har nu lammningen startat. I vanlig ordning så väntar tackorna med att föda fram sina små tills det är mellan 10-15 minus ute.

Än så länge så har det varit lite blandat resultat. Två omgångar med trillingar och en enling.
Tackan med enlingen är måttlig nöjd. Hon tycker att det är bra futtigt med bara en. Hon kikar längtansfullt på dom andra kullarna.

Den första tackan som lammade fick sina, minst två veckor för tidigt. Dom var galet små. En strök med redan vid födslen, men dom andra två börjar komma upp benen och fungerar nu hyfsat bra. Dom bor naturligtvis halva dygnet i köket.
Som tur är så kom dom i början då vi fortfarande både orkar och har tid med små klena varelser.

Så nu är det igång.

Jippie ...



Kommentarer
Postat av: Svekhult-ia

:-) Jag hör ett stråk av ironi i ditt "Jippie"......



Härligt med lite lamm i köket, då känns det att man är fårbonde!

2011-02-13 @ 10:09:53
URL: http://www.svekhultia.wordpress.com
Postat av: Sabine

Det är väl härligt med lamning :) Ett tydligt tecken att våren faktiskt är på gång. Dålig planering av de bara att göra det när det är som kallast!!

Jag förstår ditt jippie...

2011-02-13 @ 21:11:59
URL: http://workingkelpie.blogspot.com
Postat av: nhan

Hejsan !



Jag hittade din blogg när jag var ute och letade efter vad ett litet litet litet nyfött lamm väger ??



Som jag förstår så har du Hjälpt till och räddat ett litet litet litet nyfött lamm, att överleva.



Hur gick det sedan med det lilla lammet, hur gammalt blev det ??



Jag vore tacksam om du svarade mig, på dessa knasiga frågor........... kanske du tycker !



Tack snälla du om du svara mig !



Kramar från nhan !



2011-02-16 @ 00:24:04
URL: http://nhan.bloggspace.se
Postat av: Sanna

Hej Nahn!

Jag har hjälpt en drös små, små lamm att överleva.

Det sista som var två veckor för tidigt född vägde under ett kilo och väger nu en vecka gammal fortfarande under ett kilo;)

Hon är nu ute ladugården hos sin mamma, äter själv och mår bra.

Dom flesta som jag har hjälpt blev stora, men naturligtvis så kan man inte hjälpa alla.



Är lammet piggt och äter så har den alla chanser att överleva. Det är bra om den får råmjölk, men inget måste. Mata den med röd mjölk med en liten slatt grädde i om du inte har fårmjölk. Dom växer bättre på mjölk än på lammersättning. Den behöver mat var tredje timma dygnet runt i början. Efter ett par veckor så räcker det med tre ggr om dagen eftersom då då har börjat att äta ensilage och kraftfoder.

På bilden på din blogg så ser den stor nog ut att vara hos sin mamma. Bara dom kan stå.



Lycka till!



2011-02-16 @ 12:35:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0