Det här med skapelseberättelsen och Gud ...

Det här med skapelseberättelsen och Gud ...

Jag är ju inte riktigt med på noterna när det gäller just Gudsbiten. Värre agnostier, eller till och med ateist har nog aldrig skådats.

Jag och sonen var ute och åkte i bilen.
Han var lite fundersam varför det heter magma inne i jorden, men det är lava som åker ur vulkanerna.

Vi hamnade där i diskussionen vid "Big Bang"

-Ja, där började universum tror dom. Med Big Bang.
Vårt jordklot hamnade i en bana runt solen och vi hade som tur var alla ingridienser som behövdes för att vatten skulle finnas. sa jag.
-Aha, var det då Gud och Jesus kom?
-Va? Njä, det finns väl dom som tror det. Det var mera som att det efter några miljarder år började finnas små små amöbaliknade varelser i vattnet, som efter ytterligare några miljarder år vuxit till sig och kröp upp på land.
-Jaha? Det var strax innan dinosaurerna då?
-Ja, just det. Det var det. Därefter kom dinosaurerna.
- Kom Gud efter dinosaurerna då?
*Tar mej för pannan*
- Nja, Gud hade i min mening ingen inverkan på jorden alls.

*Sonen sitter tyst och grubblar * *Jag svär inne i huvudet över den förb----de idén någon i utbildningsnämden har fått om att alla skall lära sig skapelseberättelsen i tvåan. Var det verkligen det viktigaste dom kunde hitta på ...*

-Men mamma, fanns det grottmänniskor på 1000-talet?
-Hmmm, nej dom var tidigare. På 1000-talet så var det full handel här. (Vi var just då i Lödöse)
-Ok, levde du då?
-*Hrmpf* Nej, jag levde inte då!

Vilka funderingar den där pojken har. Vi börjar med magma och hamnar tillslut med grottmänniskor.


Ha det!

Kommentarer
Postat av: Sabine

Hihi, intressant diskussion!! Hoppas ni har det bra i töet. Längtar efter grönt gräs, men det är nog att hoppas på för mycket med bara en vecka in i januari...

2011-01-09 @ 21:38:07
URL: http://www.workingkelpie.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0