”Hög tid att låta lärarna vara lärare"

”Hög tid att låta lärarna vara lärare"


En strukturerad undervisning där eleverna får ett kontinuerligt och aktivt lärarstöd. Direktiven förs in i den nya skolförordningen.
”Det är hög tid att låta lärarna vara lärare”, skriver utbildningsminister Jan Björklund (FP) på DN Debatt.

Enligt Björklund kan utvecklingen mot sämre skolresultat delvis tillskrivas vänstervindarna i slutet av 1960-talet. ”Att avskaffa katederundervisningen var centralt för skolreformatörerna efter 1968 års kulturradikala vänstervåg. Traditionell lärarledd undervisning ansågs auktoritär. Mycket talar för att det här är en viktig anledning till sviktande skolresultat och ökade klassklyftor”, skriver Björklund på DN Debatt.

Han är mycket kritisk till ”den förhärskande trenden” att elever ska ta mer eget ansvar genom att lärarrollen förändras från undervisande till handledande. Utbildningsministern fastslår att läraren är skolans viktigaste resurs, och därför måste ta en aktivare roll och leda klasserna. Björklund får visst medhåll av Socialdemokraternas skolpolitiske talesperson Mikael Damberg som ser mer lärarledd undervisning som självklart.
– Det är en av anledningarna till de sjunkande kunskapsresultaten. Däremot tror jag att Björklund har en övertro på förändringar i styrdokument snarare än att titta på vad som händer i klassrummen, säger Damberg till Sveriges Radio.

I sin debattartikel hänvisar Björklund till Timss 2007. Det är en internationell studie av elevers kunskap i NO och matematik. Undersökningen visade att elever utomlands ägnar mer tid åt att lyssna på genomgångar och förklaringar än svenska elever. ”Vi vet att för mycket eget arbete inom matematiken lett till att elever lär mekaniskt och därför ofta saknar en djupare förståelse för problem. Sannolikt fungerar detta även som en begränsning av elevernas kritiska tänkande”, menar Björklund.

Utbildningsministern finner också stöd för sin linje i en rapport från IFAU, Institutet för arbetsmarknadspolitisk utvärdering. IFAU:s genomgång av forskning om resultaten i den svenska skolan ger vid handen att ändrade arbetsformer är huvudförklaringen till de sämre studieresultaten.

Jan Björklund avrundar sitt inlägg med att ”pedagogiska trender har länge drivit lärarna bort från lärarledd undervisning. Den utvecklingen måste brytas och lärarna måste åter ta plats i klassrummet. Genom att undervisa, instruera och vara lärare kan lärarkåren vända skolans negativa trend. Det är hög tid att låta lärarna vara lärare”.

Lars Öhman

Kommentarer
Postat av: Svekhult-ia

Amen!!!!!!

2011-03-16 @ 01:19:37
URL: http://www.svekhultia.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0