Vargars vara eller inte vara

Jag ser hur kvällstidningarna är fulla av upprörda röster som som tycker att vi skall ha kvar vargarna i Sverige.
Jag ser hur inlägg efter inlägg på Facebook skriker om vargars rätt i världen och i Sverige i synnerhet.
Alla dom här artiklarna och inläggen gör att jag skruvar irriterat på mej.
De som försvarar vargarna är inte dem som har med dem att göra. De som skriker om vargarnas rätt är inte dom som måste ta in sina djur på nätterna, eller är rädda att bli av med sina hundar. Det är inte dom som har sina barn ute, lekandes i skog och mark med en vargflock i närheten.
Det är inte dom ...

Nej, det är oftast folk som inte skulle kunna slakta ett djur, eller avliva ett djur som mår dåligt. Folk som handlar sitt kött i affären och som äcklade vänder bort blicken ifrån en överkörd katt. En överkörd katt tar man naturligtvis bort från vägen, man låter den inte ligga kvar så att bil nummer tjugoåtta tillslut har gjort den till ett med vägbanan.

Vargarna är på toppen av näringskedjan. De har inga andra fiender i Sverige än människan. Vargarna vet inte om att vi "låter" dom bo här. Dom känner inte att dom bor hos oss, snarare tvärtom ...
Vargar är inte skapta utav Disney. Vargen är ett rovdjur och ifall vi inte tar vårt ansvar och plockar bort individer som uppträder på fel sätt så kommer det att bli en tragedi för någon familj.
INGEN skulle behöva råka ut för det som hände Engla och INGEN skall behöva bli uppätna av rovdjur i Sverige.
Det räcker med EN sjuk individ för att förstöra en familjs liv.
... och vargen behöver inte ens vara sjuk.





Vargarna behövs inte för att hålla nere älgar och andra bytesdjur. Det har vi kunnat hantera under flera hundra år. Vi behöver inte björn heller. På tok för farliga djur för att ha gående omkring.
Jag sticker ut hakan lite till och säger att Skandinavien inte skall ha vargar.
... och i synnerhet inte Sverige.

Ha det!

Kommentarer
Postat av: Ellinor gunnarsson

Det är lätt för oss som slipper få djuren sargade o dödade,att säga att det klart att vargen ska få vara å ännu lättare för dom som bor i stockholm som precis som du säger aldrig har behövt ta ihjäl ett skadat djur, visa i tv hur sargade djur ser ut,var finns djurskyddslagen då,jag är tacksam att bo där det inte finns varg

2011-01-17 @ 18:22:20
Postat av: Anna Hilding

Kram på dig Sanna! Jag håller helt med dig,utan att ducka det minsta för ev. angrepp från de som tycker annat.

2011-01-17 @ 21:03:35
URL: http://www.hildings.com
Postat av: Ann o flocken

Håller helt med dej Sanna...bra skrivet. Jag har haft varg som sprang ner mot mina får,men som tur var kunde jag skrämma iväg den(den gången) o inte fan vågar man sej ut med hundarna i skogen heller...här ses vargarna nästan varje dag.Nåt e väl fel när dom oskygga går runt mellan hus o gårdar.

kraam

2011-01-17 @ 21:58:35
URL: http://hojann.se
Postat av: Svekhult-ia

Och de som vill att vargarna ska få leva var de vill på sina villkor är väl också medvetna om att man isåfall inte längre kommer att kunna ta sig fram i vår vackra hagmark och betesmark?



Den kommer att till största delen vara helt igenvuxen när man inte längre kan hålla betesdjur, och där djur ändå hålls sitter rovdjursstängsel som man inte kan passera.



Så mycket för att värna om naturen....



Du är klok och modig, Sanna - kram på dig. Och det värmer mig att höra att ni värmer er äntligen :-)

2011-01-17 @ 23:18:26
URL: http://www.svekhultia.wordpress.com
Postat av: Ulrica

Jag håller med dig! och står upp för exakt samma åsikt som du! Dom somlever med vargarna är dom som borde få säga sitt....inte dom andra som aldrig ens haft en i närheten....har släktingar som lever i värsta vargreviret och där är det inte några sköna vyer om vargen som målas upp, där går man inte ut i skogen längre, djuren tas in och hem, man vågar knappt åka hemifrån när dom är på bete....Så nej, håller med dig, helt och fullt! Kram!

2011-01-18 @ 12:07:53
URL: http://www.lyckeboet.blogspot.com
Postat av: Helene & töserna

Ja du Sanna du är väl en av alla människor som tror att vi är den överlägsna rasen bland allt annat och att vi har rätt till allt och alla! Vem har sagt att vi har rätt att bosätta och var som helst och då till och med i ett djurs revir?! Vem har sagt att jägarna har mer rätt att skjuta djur än att våra rovdjur ska kunna mätta sig på dessa istället så att de slipper leta mat annan stans? Vem har sagt att människan har rätt till all mark och luftutrymme? Jag hoppas verkligen inte att du snubblar när du går där med näsan högt över marken och anser dig vara mer värd än allt annat levande

2011-01-18 @ 15:41:26
URL: http://www.tworidgebacks.se
Postat av: Svekhult-ia igen

Hmmm....

Så de människor som redan på stenåldern dödade vargar för att eliminera konkurrensen om födan, de hade näsan högt över marken?

Fast det fick de ju aldrig reda på, för då fanns ju inte internet.

2011-01-18 @ 23:55:10
URL: http://www.svekhultia.wordpress.com
Postat av: Helene & töserna

Det är en sak att döda varelser för konkurrens om mat och en helt annan att döda för rädsla och okunskap, nöje och idioti!

2011-01-19 @ 08:15:27
URL: http://www.tworidgebacks.se
Postat av: Svekhult-ia

Spännande med människor som VET allt.

2011-01-19 @ 09:38:40
URL: http://www.svekhultia.wordpress.com
Postat av: Sanna

Helena: Ja, var skall jag börja ...

Eftersom det är du som tycker att vi har lagt beslag på djurens utrymme, så föreslår jag att du ger tillbaka ditt utrymme, till djuren. Vart du skall ta vägen då. om du inte skall inkräkta på någons revir eller luft, det vet inte jag.

Det du inte har greppat, är att jag delar både med mig av min mark och luft också för den delen. Jag har mark där både harar, älgar, rådjur, möss, sorkar och en uppsjö av insekter lever och frodas. Har du det? Men jag vill inte dela med mig av mina djur till andra djur. Näpp, seru det VILL jag inte. Det vill inte mina djur att jag skall göra heller och dom hade ju enligt dig högre rösträtt än jag.

Jag tror inte heller att du hade velat se en hage full med djur som du känner och tycker om där vargen har varit framme. Djur som du har hjälpt till världen. Kanske matat med flaska.

Jag kan hjälpa dig med bilden hur det ser ut. Jag har inga problem att se det framför mig. Där ligger det 30-40 djur, slitna i bitar, blod överallt, tackorna har försvarat sina lamm till dom har slitits itu. Lammen har sprungit runt, runt tills dom har sprängts sig eller vargen har fått tag på dom. När du nu står och ser på det här blodbadet så inser du att tre av djuren andas och ett av dom försöker ta sig fram till dig, på två ben.

Varför har vargen rätt till det? Varför skall vargen ha rätt till att inte mitt barn skall få leka i skogen. ... och nej, jag riskerar inte mitt barn. Det får du göra med dina, på egen risk.

Om vargen hade kunnat dela den också. Så hade den varit välkommen. Men nu är det så att jag bodde här först. Vargarna hade inte varit här på flera hundra år när jag kom och ingen stol var paxad.

Som sista ord från mig till dig, så säger jag att det är inte jag som sitter med okunskap. Det är du.

Rädslan däremot. Den har jag. Jag älskar min son och alla mina djur. Du behöver inte vara rädd, du har alla du älskar inne hos dig i tryggheten.

2011-01-19 @ 11:03:36
Postat av: Helene & töserna

nu är det jag som får hålla med Svekhult-ia

2011-01-19 @ 15:59:58
URL: http://www.tworidgebacks.se
Postat av: Sanna

Vilken tur! För det gör jag med!

2011-01-19 @ 16:34:34
Postat av: Anonym

Mycket bra skrivit. Håller helt med :-D

2011-01-19 @ 20:44:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0