Alkohol eller inte...

Tja, då ger jag mej in i det mest tabulagda området av alla?

I min familj så dricker vi inte alkohol. Eller vi kan visst dricka champagne, jag kan tycka att en Bailys kan vara gott. Några gånger om året...

Dom som kommer hem till oss blir bjudna på kaffe. Vill dom inte ha kaffe, så finns det ju alltid Cola ;o)
Sonen har mao knappt sett en påverkad människa.

Varför tar jag upp det här nu då?
Varför sätter jag mej på höga hästar och skryter om alkoholvanor?

Jo, det finns barn som ser en sådan här lång jul som det är i år, som ett helvete. Familjer som fungerar dåligt i vanliga fall och nu under långhelgerna inte fungerar alls.

Jag har träffat två små pojkar där den "stora" pojken på 7 år tog med sig sin lillebror i handen och knatade upp till skolan, under jullovet, så att dom skulle få mat.

Det skär i mej. Det skär ända in i märgen. Bara tanken på småkottar som ser med fasa på julhelgen, som knappt vågar synas, som tvingas vara föräldrar till sina föräldrar, som ser misshandel och bråk. Barn som är lojala ända in i själen och hjälper sina föräldrar att dölja hur illa det är.

Hur kan föräldrar skada sina barn på det viset? Varför ser dom inte vad dom gör mot sina barn?

Tack och lov, så har varken Henrik eller jag haft en sådan uppväxt. Jag tänker absolut se till att Hjalmar inte heller får en.

Det hade varit så skönt om romantiseringen utav alkohol försvann. Tänk om fylleberättelser blev något som ingen skröt om.

Jag tycker absolut inte att alla skall vara nykterister. Jag tycker inte, att bara för att man råka dricka för mycket någon gång, är en sämre människa. Men jag tycker att man skall vara i hyfsat skick om man har sina barn med. Att låta barnen leda hem sig är inte ok... Att vara onykter en hel hel helg är inte ok.

Jag tycker att man skall kunna tacka nej till alkohol utan att för den sakens skull vara en: tråkmåns, festförstörare, riktigt redig person, en som tycker att den är bättre än andra.

Om det nu är någon i min närmaste omkrets som plötsligt får för sig att jag anspelar på någon, så glöm det!
Min barndom har varit jättebra!

Ha det!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0