Torsdag

En dag till i skolan.
Jag fick brutit den lille gossen två gånger. När han har varvat upp så är det inte lätt att få ner honom.
Roade mej med långrep på rasten. Så härligt att se ungarna hoppa. Dom är så sagoligt klumpiga.
Speciellt pojkarna är ju ett under av klumpighet.

Jag skall ALDRIG bli lärare. Absolut inte för 0:or eller 1:or.
I Hjalmars 0-1:a så är det 6 stycken barn som är lite mer än dom andra. Dom andra 15 sitter absolut inte still och är absolut inte tysta. Men dom är i närheten av sin plats och slåss i alla fall inte oupphörligen. Dom 6 är runt överallt och i vissa fall utomhus, en sitter under bänken och någon retar en annan tills båda gråter. Det var en vanlig lektion ...

Idag så var det bättre. Ingen retade den andra så att dom grät.

Igår så råkade rektorn komma till skolan. Helt ovetande om att en ilsken förälder var där. Jag fick ett samtal med honom där han kom med 1000 ursäkter och förklaringar om varför förskoleklassen är utan klassföreståndare 2-3 dagar i veckan.
Jag förstår att det just nu är en extraordinär otur. och att folk som jobbar i skolan både kan vara sjuka och vilja göra annat. Men måste det gå ut över barnen?
Kan dom inte se att om en klass blir startad på ett riktigt sätt så blir den klassen lättare att ha senare?

Min pojk är inte värst. Han är inte ens riktigt jobbig. Inte förrän han har varvat upp. Då är han jobbigast ....
Det finns barn som är väldigt planerande. Som vet vad dom gör och hur mycket. Jag har en pojk som är mer omedelbar. Han lever i nuet och planerar inte en sekund vad han skall hitta på.  Det gör att han blir svår att bryta eftersom han inte har en tanke på annat än det han håller på med.  Å andra sidan så betyder det att han är helt fri från manipulering och liknande saker.
 
Sååå ...

Vi tar några dagar till i skolan. Inte måndag. Då är jag medvetslös. Men jag gissar på Tisdag och Onsdag.
Jag har också sagt att dom kan ringa mej, så kommer jag och hämtar den lille odågan. Jag hoppas innerligt att det är fler föräldrar som kommer och ser vad deras barn gör.

Ha det!
 

Kommentarer
Postat av: Birka

Jobbigt men bra att både du tar tag i det och försöker bryta mönstren på ett tidigt satdium. Hoppas att det snart blir bättre. Kram.

2008-10-16 @ 20:28:03
URL: http://lindal.blogg.se/nystart/
Postat av: Åsa

Jag blir så jäkla förbannad när jag läser om hur det är i er skola!!!! Jag läser till förskollärare med behörighet till 0:an och just nu läser vi om hjärnans utveckling. Och den där jäkla rektorn skulle nog ta del av vår litteratur tror jag.

2008-10-16 @ 20:45:10
URL: http://www.brakstakarna.se
Postat av: Sanna

Birka: Det är ju en himla tur att jag har det jobbet jag har! Hur många andra kan lägga så många timmar i skolan just när det behövs. Skall man ansöka om ledigt osv så kan det ju barka iväg rätt långt. Kram!



Åsa: Jag hade behövt att låna din litteratur tror jag. Jag gillar att vara påläst i ämnen som jag har problem med. Det brukar bli bättre förståelse om man kan något om det.

Ha det!

2008-10-17 @ 10:33:03
Postat av: Barbro Holmberg

Hej Sanna!

Eftersom jag jobbat som lärare i 35 år så vill jag säga att du gör precis rätt som

1 Åker till skolan och får en inblick i hur just Hjalmars klass och skolvärlden i övrigt fungerar

2 Framför de vettiga synpunkter du har om hur viktigt det är med stabil personal som kan skapa rutiner som gör barnen trygga,lugna och därmed mottagliga för inlärning. Grupperna måste vara små och det måste alltså satsas pengar på fler vuxna särskilt bland de mindre barnen Lärarna måste naturligtvis var välutbildade och få stöd av skolledningen. Det man missar med de små barnen är mycket svårt att ta igen längre upp i åldrarna.

Fler föräldrar borde engagera sig mer! Börja på föräldramötena. Bjud in skolledningen!

Barbro

2008-10-17 @ 10:54:04
Postat av: Åsa

Här finns en hel del matnyttigt att hämta!



http://www.growingpeople.se/templates/Overview.aspx?id=11315



Annars räcker det ju att citera Hugo Lagerkrants "Om man inte stimulerar barnen alls - man kan titta på de rumänska barnhemsbarnen - får de stora hål i hjärnan i jämförelse med normala barns."

2008-10-17 @ 15:22:46
URL: http://www.brakstakarna.se
Postat av: Sanna

Barbro: Tack för svaret! Jag har precis inventerat hela min bekantskapskrets efter folk som jobbar som lärare. Men jag vet inte riktigt hur jag skall gå vidare. Föräldramötet var för en månad sedan. Innan problemet kommit upp till ytan.

Jag har ju pratat med Rektorn. Skall man avvakta hans insats innan man går vidare till Skolledningen? Är inte han en del av Skolledningen?

Jag kommer ju att vara en hel del i skolan nu några veckor framåt. Vissa lärare tycker att det är ok. Vissa ser man avskyr det. Försökt att kollat med dom hur dom vill att jag skall agera, men får inga vettiga svar. Så jag agerar enbart på min pojk. Alla andra ungar får göra som dom vill.

Åh, vad jag önskar att folk kunde prata i klartext! Det är så jobbigt att genomföra en sifoundersökning varje gång man behöver få reda på vad människor tycker.



Ha det!

2008-10-18 @ 23:46:56
Postat av: Sanna

Åsa: Tack! Nu har jag någonting att läsa!



Ha det!

2008-10-18 @ 23:47:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0