En lugn fredag

Hoppas jag på.

Henrik började plöja i går och jag tror att han kommer att fortsätta med det i flera dagar.
Hjalmar var med i några timmar i går, men han tröttnar fort nu för tiden. Det är inte som när han var liten och kunde åka i timmar.

Lite kallare i dag. Men våren kommer med stormsteg. Så skönt. Jag såg att syrenknopparna hade börjat att brista i går och Sädesärlorna kom.
Stararna sprang omkring ute på fältet och vi gick omkring utan jackor.

    

I helgen är det nattjobb som står på schemat. Är förbannad på mitt jobb. Tacksamheten för att få ha det kvar har snabbt övergått i irritation. Dom har ju sparkat alla individer som gillar att jobba extra. Vilket i sin tur gör att jag inte kan få ledigt. Hipp hurra ...
Ingela: Jag har inte gett upp ännu, men det ser mörkt ut. I allra bästa fall så kan jag gå klockan 18:00 på söndag. Då måste jag hem och hämta grabbarna innan vi kommer. Sedan så skall jag ju upp kl 05:00 på måndagen ... *Suck*
Men jag måste ju få se om du blivit äldre. Jag har hört rykten om det!

Inget roligt får man ha.

Nu frukost. Sedan lamm, hundar och får.

Ha det!
 

Kommentarer
Postat av: ingela

Det är ju tur att du vill se om ryktet stämmer jag är inte säker på det Om du vill så skulle vi kunna åka upp och hämta killarna Hör av dig senare när du vet mer Men vi ordnar så att de kommer hit om du vill komma och då kan du åka direkt från jobbet Kramar från Ingela

2009-04-03 @ 17:13:32
Postat av: Sabine

hejsan sanna, vilka är bäst adoptivmödrar, finull el. päls. jag har för mig finull men är inte säker. nu är ju lammet några dagar men pyttelitet. blev lite osäker när en päls la sig o lamma igår. om jag försökte med henne o det inte gick då ville kanske hans riktiga mamma inte ha honom tillbaka sen.så det blev inget försök. har du lyckats adoptera bort nåt lamm som är ngr dagar.?

2009-04-03 @ 19:05:46
URL: http://www.mitchenskennel.se
Postat av: Sanna

Jodå. Några dagar upp till någon vecka går fint på rätt tacka. Vi har lyckats att adoptera bort upp till 2 veckor gamla. Vi har ju inte Päls, men jag har fått för mej att dom är krångliga. Finull brukar vara väldigt lätta adoptera på, men dom brukar i allmänhet få så många lamm att det inte går.

Om det är ett finullslamm så kommer mamman att ta tillbaka det efter en misslyckad adoption, sisådär 80% säkert. På andra raser räcker det att man tar bort lammet i någon timme så är det glömt.

När du skall adoptera bort lammet så bind ihop benen ordentligt på lammet så att det inte kan resa sig, blöt ner det med fostervatten. Har du dåligt med fostervatten så vät först ner lammet med vanligt vatten sedan det fostervatten som du har. Ofta så är det en fördel om man hjälper tackan ut med sitt eget lamm eftersom hon förlorar lite av kontrollen över hur många det skall finnas. Släpp inte upp lammet förrän tackans eget lamm har kommit upp ordentligt. Det måste programmeras om på en ny mamma och måste se hjälplöst ut. Det skall vara hungrigt för bäst resultat.



Ha det!

2009-04-04 @ 09:38:04
Postat av: Sabine

Tackar för beskrivningen för bästa sättet. Nu vet jag hur jag ska göra vid nästa sådant tillfälle. Ha det gott.

2009-04-13 @ 12:51:58
URL: http://www.mitchenskennel.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0