Om när Swedish Meats stjäl våra lamm ...

Det är då man blir förbannad.
Det är då man funderar på om ledningen i Swedish Meats tror att man är idiot.

Dom går ut med att man får betalt även för lätta lamm. Dom vill få in lamm så att dom har till jul.

Så långt är allt väl.

Men när avräkningen kommer så inser man att dom har stulit lammen.

Skitstövlar!

Vi har en gammal nordisk ras. Svensk Finull. Trots detta så ligger vi väl till på klassningen. Lammen ligger runt R i klass. Någon gång halkar vi ner på O och några gånger är vi uppe på U.

För ej insatta i klassning av slaktkroppar så går klassningen i den här ordningen:

E U R O P

Där E är bäst och P sämst.


När nu Swedish Meats gick ut och sa att dom gav betalt även för lätta lamm, så gällde det inte direkt oss. Vi skulle skicka lamm. Dom var inte förlätta, men dom låg åt det lättare hållet.

Men när avräkningen kom, så visade det sig, att det Swedish Meats förlorade på gungorna, tog dom igen på karusellerna.

Klassningen låg på O- och några P ... ?
P?
Jag tror knappt att jag har sett bokstaven ihop med en slaktavräkning.

Så går det när Swedish Meats vill att man skall skicka in lamm. Dom tar villigt emot dom och ger inget betalt.


Jag erkänner, jag är förbannad.  Det är inte första gången som dom ändrar synen på på hur slaktkroppar skall se ut. För några år sedan så fick det inte finnas fett på lammen. Inte ett gram fett, fick finnas. 
Men det ändrades i samband med att dom s k Swedish Meatsgårdarna utrustades med Dorset-Finullskorsningar. Alla som har haft Dorset vet hur lätt dom har att lägga på sig fett.
Då var det plötsligt helt ok med rätt så mycket fett, med det gamla måttet mätt.

 Sedan så ändrade dom, hur litet ett lamm fick vara, för att man skall få pengar för det. Det kan jag förstå. Ett litet lamm består ju mest av ben.
Men så kommer vi till den konstigaste regeln av alla. Om du har ett stort fint lamm, så måste du skicka det innan det är färdigt att skickas, eftersom om lammet överstiger 26 kg, så får man knappt betalt för det.

I vilket annat yrke är det så?
När produkten blir lite större, så att man får mer nytta av alla delar, så genererar det mindre pengar?

Det låter ju inte klokt, och det är det inte heller.
Klokt, alltså.


Dom vill att man skall planera in långt i förväg. Dom straffar ändringar i planen med vite. Dom ändrar i fettklasser och i slaktklasser precis som dom tycker, och vad som är mest lönsamt för dom. 

Jag börjar tröttna.

Jag vill inte längre att jobbet som vi lägger ner på hemmaplan, med avel, markbearbetning, hus, foder och tillsyn skall bli belönat av att slakteriet stjäl våra lamm.

Så nu undrar jag. Vart skickar ni era lamm och är ni nöjda?


 

Kommentarer
Postat av: Sofie

Och de lär ju inte ta ut ett lägre kilopris till konsumenten... jag tittar ibland i köttdisken i affärn och de små kotletterna är precis lika dyra som de stora fina... Jävla skit helt enkelt! Förstår dig fullt ut att du är förbannad! Tyvärr kan jag inte ge dig några råd om det finns andra ställen att skicka till... ;-(

2009-12-05 @ 14:13:57
Postat av: Sanna

Dom är tjuvar helt enkelt! Morr

2009-12-06 @ 08:27:11
Postat av: Svekhult-ia

Maffiametoder är vad det är. Vi har inga möjligheter att kontrollera på vilka grunder de klassar vår produktion till det ena eller det andra. Helt sjukt. Och som sagt, i köttdisken prissätts de inte efter klassning.......



Jag skickade till ett gårdsslakteri i tio år och var jättenöjd. Regler som bara gynnar jätten S M fick dem dock att ge upp och slå igen, varpå jag tvingades skriva kontrakt med S M. Dessa två år har jag haft tur och haft bra klassning (mellan R+ & R-, som sagt bra för att vara finull...), bra betalt och bra transporter.



Men nu lägger de ner i Skara, och det blir dags att kolla alternativen.......



Dubbelmorr

2009-12-06 @ 09:12:06
URL: http://www.svekhult.com/hundia
Postat av: Sanna

Ia: Ja, suck så är det. Hojta ifall du hittar något bra, så hojtar jag ifall jag har hittat något bra.

2009-12-07 @ 11:52:14
Postat av: Emil

Hej!

Fick fakturan från slakteriet idag. Mina ligger mellan O- och O+ allihopa. 2 till 3+. Sålde alla privat för 95 kr/kilo tre till restaurang. 7 stycken inalles. Jag kommer att bygga upp min produktion inriktat mot privat och restaurang. Har fått mycket bra feedback från kunderna bl.a. ett gammalt charkbiträde. Har Gotlandsfår med lite inslag av Texel. Tänker inte gå över till någon annan ras med tanke på de lätta lamningarna jag haft i år. De som jag inte får sålt bokade privat säljer jag till SM om de tar emot dem. De får ta det som blir kvar, de är inte värt annat...

2010-09-07 @ 22:55:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0