Så där ja.

Kvällens aktiviteter börjar att mattas av. Nu är det klockan 05:00 som nästa sak skall utföras.
Hemgång sker inte förrän klockan 07:00.

Dagen har varit bra. Hjalmar som blev av med datorn igår vid läxgörningen har roat sig med en legosats som han fick nere i Ullared. Så nu har han fixat ihop en midjestyrd grävare av någon sort ... Jag är inte så haj på sådana där saker.
Grabben var betydligt bättre på att bygga efter ritningarna den här gången. Det verkar som att det är en utvecklingssak det med.

När han väl var klar så blev han irriterad på att det inte fanns någon gödselgrep med som man kunde byta till ...

Dessa bondbarn.



På måndag så är det utvecklingssamtal. Jag bävar lite för det. Vi gör ju ikapp det som skall uppfylla målen på fredagarna, men jag funderar ibland på om hans utveckling liknar de andras.
Jag vet att man inte skall jämföra, men man måste ju få ett hum om att han ligger hyfsat "rätt"?
Läsningen kommer nu med stormsteg. Han får ihop lättare ord med hjälp av ljudning och har ett rätt så stort bibliotek med ordbilder i huvudet.

Matten går framåt, men han har inte knäckt koden ännu. Han chansar lite väl mycket istället för att räkna.

Vi hade ett återfall i skolan i torsdags. Han spelade inte över, men gjorde inte det som skulle göras. Tyvärr så fick vi ingen information om att det inte hade fungerat fullt ut så han fick tillbaka hälften av hans leksaker. När informationen kom fram genom undslippande av information från gossen så låstes leksakerna in igen.
Dom hade haft vikarie och då behövde man tydligen inte göra skoluppgifterna ...

Jag hoppas innerligt att hans lärare är i skolan hela veckan, nästan vecka. Vi behöver lite kontinuitet för att beteendet skall "sätta sig". 
Stackars barn ... jag tänker i hundtermer ibland när det gäller hur jag skall greppa problem och träning som gäller sonen ...
Jag hoppas att det inte kommer fram till de sociala. 

Snart så kommer höstlovet och vi kan slappna av med skolarbetet ett tag.
Det behöver vi alla tre.

Jag tjuvlyssnade lite när Hjalmar och Henrik satt med matteläxan i fredags. Dom satt och grejade med större och mindre än.
Henrik: -Säg nu högt så att inlärningen blir rätt: 5 är större än 3. 5>3
Hjalmar: -Meh ... Varför?
Henrik: -Annars så blir inte inlärningen lika bra. Säg nu!
Hjalmar: - 5 är större än 3 *buttert*

Henrik har pedagogiken i ryggraden tror jag. Här skall inte tränas på ett felaktigt sätt. Maximal inlärning är det enda rätta!  
Det låter så härligt när dom pratar och är så koncentrerade på uppgifterna.  Hjalmar på matten och Henrik på Hjalmar.
Jag blir så stolt över mina båda killar!


Ha det!


 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Att "tänka i hundtermer" funkar väldigt bra! "De sociala" gör det också;-)

Bra kämpat Sanna, det kommer att bli jättebra det här!!!

2009-10-21 @ 08:49:35
Postat av: Anna C

Det var jag som skrev det ovan, glömde bara att sätta mitt namn.

Mindy lärde mig en sak i helgen:

Först måste man lära sig att gå i skolan - sen kan man lära sig att läsa, räkna etc.

Ungar är inte dumma!

2009-10-21 @ 08:54:16
Postat av: Sanna

Ler

Bra sagt av Mindy! Det låter klokt tycker jag.

Pfuiii! Du menar att jag får behålla sonen ändå?

Gudars, vilken tur!



Kram!

2009-10-21 @ 09:42:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0