När tiden stannar en sekund.

Igår så öppnade jag brevet.

Brevet där det stod att sonen skall få ny klassföreståndare, med början nästa termin.

Huvudvärken infann sig direkt.

Var skall jag börja?
Hur skall jag få henne att förstå?
Hur länge kommer hon att stanna?
Hur kommer det att bli?
Får vi tillbaka den nuvarande igen? *Cross my fingers*

Många frågor utan svar ...

Jag hoppas att hon vänjer sig snabbt vid att ha föräldrar med i klassrummet.
Det konstigaste är att sonen inte har en aning om vem som kommer till våren. Det verkar konstigt att inte människan har passat på att vara i klassen och lärt känna barnen. Jag hoppas att sonen bara inte har uppfattat det. Att hon har varit där utan att han har märkt det. För nog måste hon väl ha varit där och sagt hej?



I brevet stod det att klassens resurs kommer att vara kvar.

Jag hoppas innerligt att det är så.

Nu har jag det på pränt. Rektorn har skrivit under.
Jag kommer att trycka det här brevet upp i näsan på honom, på varje möte, där han ens tänker i fel banor.



Det känns lite tungt.

Det känns som att luften gick ur mej.




Men vi har jullov nu snart. Ett låååångt jullov.
Nästa år, är nästa år. Ett nytt år börjar.
Jag skall testa en ny sak.
Jag oroar mej för ett år i sänder.
Det är ju ingen mening att oroa sig för något som händer nästa år.

Ha!

Gick ni på den?



Kommentarer
Postat av: Svekhult-ia

Jag förstår precis hur du känner.... jag kör också strutspolitik nu fram tills dess det gäller - efter jul och med ett nytt år....



Jag har bestämt mig för att utgå ifrån att det kommer att bli jättebra denna gången, med den nya läraren. Tills dess ev motsats står klart. Även denna lärare kommer att få leva med föräldrar i klassrummet.



Det har bara blivit sämre och sämre, men vad kan man vänta sig - när William går ur femman så har han haft sex olika klassföreståndare.



Olyckliga omständigheter naturligtvis. Och när vi åkte in till skolchefen förklarade hon ganska bra hur detta kan bli ett problem och hur det inte behöver vara det.



Vår skola har en tradition av att klassföreståndaren har i princip alla ämnen, så långt som går. Detta har jag trott är något bra. Men skolinspektionen hade anmärkt på detta i granskningen av skolan förra året, därför att i de lägen där lärarbyten är nödvändigt så blir det inte så kännbart för eleverna, kontinuiteten finns där ändå.



Idag, sex lärare och en helt trasig klass senare, är jag beredd att köpa den teorin.



Det var inte meningen att använda dina våndor till att spy ut mina egna....flåt! Men vi får kämpa på helt enkelt, och vara den där besvärliga mamman så länge vi orkar.



Då har man iallafall gjort vad man kan, och jag vill tro att det gör skillnad!



KRAAAAAM!

2010-12-18 @ 13:44:08
URL: http://www.svekhultia.wordpress.com
Postat av: Svekhult-ia igen

"därför att i de lägen där lärarbyten är nödvändigt så blir det inte så kännbart för eleverna, kontinuiteten finns där ändå." = när man gör som de flesta skolor, varje klass har flera olika lärare som har de ämnen de är specialutbildade i, ca 2-3 ämnen per lärare.

2010-12-18 @ 13:47:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0