Snö, snö och mer snö och trilskande traktorer

Ge barnen lite snö på sportlovet ...

Ja, men nu har vi fått snö, det räcker nu ...

Just nu så lovar dom ett par dm till. GUDARS!


En vän till oss hade ett tak som kollapsade. Inte huset tack och lov, men till ladugården. Inte kul att gräva fram djur ...

Jag lyckades fastna med bilen i snön för några timmar sedan. Jättebra.
Vår finska traktor stannade ute på gärdet och tänker INTE starta utan sin motorvärmare och sin starthjälp. Får den inte det så tänker den inte starta förrän det blir vår. SÅdetså!
Har dom inte vinter i Finland. Iom att dom hör till NORDEN så tycker jag i allafall att man kan höra på namnet att dom visst har vinter. Varför startar inte den f-rb-nnade traktorn då så fort graderna hamnar under -2?
Nu var inte traktorn ny när vi köpte den, men bara några år tidigare så betalade någon 500 000:- för vår traktor. En halv miljon kronor borde betyda att traktorn kan starta när det är kallt ute.

För att återgå till mig som sitter fast på vägen.
Henrik lyckade hitta en granne med traktor som varken hjälpte någon annan som satt fast eller inte var hemma.
Grannen lyckades att släpa min bil baklänges upp för backen.
Därefter så bar samma granne och Henrik batterier ut till vår bortskämda traktor. Men neeeeeej. Den fick ju inte sin motorvärmare och beslöt sig att tillbringa natten ute på gärdet. Jag hoppas att den ångrar sig redigt när den upptäcker att det kommer att snöa på den hela natten.

Primadonna ...

Jag har ingen aning om hur jag skall kunna ta mej fram och tillbaka till jobbet i morgon. Inte en dj-vla aning.
Annars så har jag ringt Henrik så har han kommit och skottat fram vägen eller i allafall varit beredd att dra loss mej.

Men hur jag skall göra nu, har jag ingen aning om. Han som skottar vägen hemma hos oss, har ju kommit på att snön smälter av sig själv till våren. Det är ingen mening med att flytta på snön hela tiden. Så under all nysnö så har vi c:a 5-10 cm hårt packad snö, helt utan någon form av flis. Det gör att skolbussar ställs in och att alla med traktorer på vägen drar upp bilar hela vintrarna. Utom vi naturligtvis. Vår traktor startar inte bara för att någon vill. *Hrmpf*



Titta på bilden ovan. Hittade den på traktorns finska hemsida.
Ser ni att bonden har fått planera in stoppen? Han har bannemig fått ställa en bänk där traktorn brukar stanna.
... och då verkar det inte ens vara snö där. Tydligen så vägrar hans traktor gå efter solnedgångens inträde.
Det kan också vara så att det är soluppgång och i tidigaste laget för den stackars traktorn att vakna. Den har ju varken snuttefilt, jag menar motorvärmare eller starthjälp.


Ha det!

Kommentarer
Postat av: Sabine

Är du trött på snön redan?

Min plan var ju att komma till er på söndag men jag tvekar lite... Våra får skulle bli klippta i fredags men klipparen ville inte komma???

Nästa bud är imorgon kl 11, tror att han inte vill komma då heller??? Tisdag tror jag kan bli nästa "bud". Kommer till er efter det, ringer er och kollar med er närmare imorgon.

2010-02-20 @ 22:37:13
URL: http://sabineheide.wordpress.com
Postat av: Sofie

Vi har oxå en svårstartad traktor.. om det gör ditt liv enklare..;-) Men pappas gamla 400:a startar som en klocka...oavsett hur länge den stått still... Ibland är gamla grejer fantastiskt mycket trevligare än nya flashiga! =) Hoppas ni får ordning på traktorn och att det vill komma hem till gården igen...

2010-02-21 @ 13:15:06
Postat av: Svekhult-ia

Hmmm....jag känner av en illa dold frustration och ironi här..... :-)

2010-02-21 @ 14:59:23
URL: http://www.svekhultia.bloggworld.se
Postat av: Sabine

Jag kommer imorgon måndag och hämtar de små. Hoppas jag slipper surfa på snövallarna som Sanna så fint beskrev. Den finska har väl behagat starta nu så ni har kunnat skotta???

Ringer imorgon på förmiddagen och checkar av så ni är hemma och att jag kan komma.

2010-02-21 @ 20:06:54
URL: http://sabineheide.wordpress.com
Postat av: Sanna

Hej!

Vi är hemma. Det är bara att komma. Vägarna kommer att vara helt ok, men kör över Tunge som du brukar.



Ha det!

2010-02-22 @ 04:51:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0