Böcker ... Åh, böcker!

Som jag har älskat böcker under min uppväxt.

Fem-böckerna som jag fullkomligt slukade. Mysterieböckerna, också av Enid Blyton och Äventyrens-böckerna! Kommer ni ihåg Äventyrens Skepp och Äventyrens ö, jag älskade dom!



Bröderna Hardy böckerna har jag nästan allihop. Inte glömma Svarta Hingsten böckerna, Windy-böckerna och en hel drös till med hästböcker.
Kittyböcker läste jag några som jag fick på något kalas. fastnade aldrig för dom. Men Tvillingdeckarna var toppen.



Lilla huset-böckerna var toppen, likaså Lotta-böckerna, Dante och Jolly.

Kommer ni ihåg Sotarpojken och Farmorsresan? Det var också böcker som jag älskade!

Biggles var bra, spännade böcker. Pirater, dubloner, flygning och öde öar.

Jag ärvde en hel drös böcker från min far som var skrivna på gammalsvenska. Det gjorde mej inte ett dugg. Jag plöjde igenom Melka fullblodet, Ursus björnen och säkert 10 andra i samma serie. Jag har läst alla djurböcker som fanns på mitt bibliotek, som var pyttelitet, men välsorterat.
Alla klassikerna, En världsomsegling under havet, mannen med järnmasken, Den mystiska ön, alla var ju helt underbara.

Jag glömmer aldrig den första boken av Stephen King som jag fick av min bror när jag fyllde 12. Jag tror att jag drömde mardrömmar i en månad efter att jag med uppspärrade ögon plöjt Varsel.



Varsel skapade ett sug efter liknande böcker, fortfarande med ett ben kvar i barnaåren så läste jag "Det", Pestens tid och Jurtjyrkogården parallellt med Ronja Rövardotter.

Någonstans i 11-12 års åldern så satte morsan Samhällets Olycksbarn av Victor Hugo i händerna på mig. Det var bra. Det fick jag poäng för när jag 3 år senare skrev en recension av den och lämnade in.

Jag minns så väl när jag var utan bok och pappa plockade ut Peter Blod ur deras bokhylla. Åh, en sådan bok. En sådan hjälte. Hjärtat smälte både av hjältedyrkan och av stolthet att få böcker ur den vuxna bokhyllan.

Det var då jag upptäckte Alastair MacLeans böcker där ute i hyllan. En bokfest utbröt och jag var inte närvarande i vår värld på två veckor.

Tänk den tiden då man helt kunde gå upp i böckernas värld. När man kunde låta sig uppslukas och inte hade andra krav på sig än att gå till skolan i några timmar. Morsan drog ut mej ur rummet och satte mej framför ett dukat bord, innan jag på lätta steg lämnade min skrapade tallrik på bordet för att snabbt flyga tillbaka till piratön eller något annat spännande ställe igen.

Ibland vill jag vara 11-12 år igen.

Ibland ...




Kommentarer
Postat av: Anna C

Åh, jag kommer ihåg!!!

Jag kunde plöja minst en bok om dagen...

Jag hittade de islänska sagorna i mitt bibliotek vid 10-11 års ålder. Snacka om blodig litteratur ;-)



Jag älskade Rafael Sabatini, med alla pirater!



Det var så underbart när Mindy blev så stor att högläsningen kunde bestå av Äventyrsböckerna och Svarta Hingsten!!!

2010-01-17 @ 10:16:55
Postat av: Sanna

Ja, jag tycker att det är toppen nu när Hjalmar börjar med kapitelböcker.

Rafael Sabatini älskade jag med. Kapten Blood, Slaghöken, Pireter och dubloner, korallrev och fängelsehålor. Det var grejer det!



Jag hoppas innerligt att Hjalmar också kommer att gilla böcker. Men det verkar som att han går i sin fars fotspår och mest gillar faktaböcker.

Så synd!

Men innan han får bestämma själv så kommer jag ha läst allt möjligt för honom, han får ju inte välja bok själv varje gång. ;)

2010-01-18 @ 16:49:55
Postat av: Svekhult-ia

Vilken härlig tillbakaresa jag gjorde nu! Bokens värld, fantastiska värld....sommarlovsnätterna igenom....det gick verkligen inte sluta.



Och nu....jag försöker varje kväll men vaknar mitt i natten av att tummen sitter i kläm i boken :-) åsså får man fortsätta på samma sida nästa kväll igen....går låååångsamt!



Och alla de dära äckelpottaböckerna som Stephen King mfl som jag bara slukade i tonåren, de vågar jag inte läsa längre. Blev till och med byxis av Nattfåk......:-)



Tiden är ur led.

2010-01-19 @ 12:45:20
URL: http://www.svekhult.com/hundia
Postat av: Sanna

Skratt Jag kan inte heller läsa Stephen King längre. Dom är för äckliga helt enkelt. Jag drömmer ju mardrömmar efteråt.

Jag får läst en och annan bok nu för tiden, genom att lyssna på dom när jag åker till och från jobbet. Det är absolut enda chansen.



Tiden är absolut ur led.

2010-01-19 @ 18:37:44
Postat av: Anna C

Jag har samma problem att jag somnar och får leta upp stället och läsa om nästa kväll igen!

Fast nu har jag uppnått den åldern då jag inte har barn som tvinga upp mig ur sängen på helgerna. Så nu kan jag kosta på mig att ligga och läsa en timme på morgonen ;-) när jag är ledig!

(Med minst en hund som ligger och suckar djupt och demonstrativt...)

2010-01-19 @ 19:09:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0