Tjörnbron

För trettio år sedan så rasade den gamla Tjörnbron eller Almöbron som den väl egentligen hette.

Trettio år sedan ...

Jag minns det som om det var fem år sedan.

Åtta personer dog. Sex bilar och en lastbil åkte över kanten.












Den där händelsen satte sina spår på flera sätt.

Morsan kom in i mitt rum på morgonen och sa att Tjörnbron hade rasat.
Jag var 10 år och la snabbt informationen till handlingarna.  Det bekymrade mej inte särskilt mycket just då.

Min familj har ett landställe ute på Stora Askerön.
Vi var därute varje helg, varje lov och lite där emellan.
Vi fick åka färja över när vi skulle ut till landet. Jag satt i baksätet i färjekön och tittade upp på bron. Kände hur högt det var. Hade funderingar på hur länge dom kunde andas i bilen efter dom landat.
Vi tillbringade många timmat i färjeköerna, åt båda hållen. Rekordsnabbt för dom vuxna och sakta för mig så växte den nya bron på plats.
Pappa hade massor av teorier hur man skulle undvika dom långa köerna. Vi åkte till och från landet på alla olika tider på dygnet som finns tror jag. Ett påsklov, så hade han en kanonidé. Vi slängde in oss i bilen och åkte upp just då det enligt alla regler skulle ha varit två mils kö. Men farsans teori höll och vi stod i färjekön som bil nummer tio! Radio stod på plats och skulle se den väldiga kön, dom fick tag på farsan och intervjuade honom på plats.
Morsan satte på radion i bilen och där var pappa som berättade för hela Sverige om hans köteori.



När den nya bron var färdig och invigd, så tog det vad jag minns bara någon månad innan en norsk båt körde på den nya bron. Både bron och båten klarade sig. Men för mig var det ett bevis på att den där bron var knappast säker ...
Många år efter bron var på plats, så tittade jag oroligt på räcket vid sidan. Fortsatte det?
Fick vi möte?

Det har släppt, mer eller mindre. Men jag gillar fortfarande att få möte mitt på bron!

Hjalmar gillar också bron. Det har ju ett H för Hjalmar och ett H för Henrik. *Ler*




Ha det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0