Skolinspektionen

Pedagogiska ledarskapet brister i Nygård

NYGÅRD
"Rektorn bedriver inte ett pedagogiskt ledarskap genom att organisera, planera och utvärdera verksamheten." Det konstaterar Skolinspektionen i sin rapport efter ett tillsynsbesök på Nygårdsskolan i januari i år.

I sju olika punkter lyfter de fram olika brister som skolan måste åtgärda. Mycket av Skolinspektionens kritik handlar om rektorns ansvar.

Rapporten tar upp saker som att rektorn inte tar ansvar för att de nationella målen är styrande för verksamheten, för att planen mot kränkande behandling inte uppfyller författningarnas krav eller för att skolans resultat inte följs och utvärderas.

Rapporten kritiserar också att alla elever inte ges möjlighet till att lägst nå målen i svenska och matematik i årskurs tre och att särskilt stöd inte alltid ges till elever som har svårigheter i skolarbetet.

De åtgärdsprogram som finns för elever som inte når målen uppfyller inte heller de krav som författningarna ställer.



Ja, men oj ... vad förvånad jag inte blev.

Rektorn är ju den svåra delen i en skola som annars är så himla bra. Lärarna är toppen och dom små klasserna är precis så jag vill ha dom.
Men rektorn behöver en rejäl omskakning.
En rejäl ...


Ha det!



Kommentarer
Postat av: Svekhult-ia

Så skönt ändå, att få det konstaterat! Då måste det ju bli en förändring?



Kram!

2011-02-26 @ 15:57:07
URL: http://www.svekhultia.wordpress.com
Postat av: Ingela

Då hade du rätt hela tiden. Skönt att få reda på det. Kram

2011-02-26 @ 22:16:21
Postat av: Sanna

Ia: Jag tror att rektorn kommer att lyckas att skylla det där på andra ... Så jag tror uppriktigt sagt inte att det kommer att bli någon störe förändring.



Ingela: Jo, jag hade rätt, men vad dom skall göra åt det hade varit intressant ...



Kramar!

2011-03-06 @ 06:14:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0