Det här med lamm

Sitter och läser och fullkomligt förundras över hur många det är som äter lamm på påsk, hur många recept som kommer  i tidningen på just lamm.

Jag är inte förundrad över att dom vill äta lamm! Nej, det kan jag förstå. Jag vill ju också äta lamm!
Men hur slakterierna är skapta, det förstår jag inte.

Slakterierna skriker efter lamm. Kom med era lamm! uppmanas vi av dom. Kör in dom nu så att vi kan slakta dom till påsk.

Men varför är det då så att om jag väntar en vecka, så får jag 1,40 kronor mer kilot? Hur tänker dom då? Skall vi leverera lammen av lojalitet? Eller tror dom helt enkelt att vi är lite bakom. Att vi inte förstår att vi får mer för lammen sju (7) dagar senare. Efter påsk. Efter när alla som vill ha, inte fått.

Om några veckor så kommer vi få nästa uppmaning. Nu är det snart Ramadam. Kör in era lamm! Vi behöver era lamm. Men inte ett öre mer än någon annan dag. Snarare mindre eftersom slakteriernas kurva inte följer någon logik över försäljning över huvud taget. Den enda rytm som den följer är om det finns mycket lamm som går att få tag på eller inte.

 Klicka på bilden för att få upp den i storlek. Jag hoppas att INGEN lyder Scans uppmaning om att skicka in sina lamm till lågt betalt. Så att Scan kan få sälja till butikerna och tjäna bra med pengar på vår lojalitet/dumhet.

En annan sak är hur betalningen följer "Scangårdarna" Hur betalning och straff på fett och klassning exakt följer dom gårdarna som Scan för tillfälligt stöttar. Utan att bry sig om hur dom resonerade om exakt samma klassning och fett året innan.
... och varför går inte betalning upp någon gång. Jag har då inte sett att matpriserna har stannat helt och hållet i mataffären.

Jag känner en stor trötthet i att vara lammproducent. Det är en otrolig arbetsinsats som vi lägger ner varje år på att få fram alla små varelser. Se dom växa upp. Planera, fundera, oroa sig för skörd och väder. Oroligt hålla utkik efter rovdjur. Se till så att vattnet är bra, mineralerna finns, gräset är frodigt och inte smutsigt, rätt betesblandning, rätt skördetid, rätt skördeblandning, bli av med stallgödseln, hålla rätt nivå mineraler och gödning i markerna, glöm inte saltstenen och välj inte kopparfri om ni inte har Texelfår. Spana över gärderna 100 gånger om dagen och fundera över lammet som legat så stilla i en timmes tid. Oroa oss om det regnar för mycket. Oroa oss om det regnar för lite. Oroa oss om det är för kallt/varmt. Fundera över avmaskningsmedel och biverkningar.
Aldrig kunna åka hemifrån utan att det kostar pengar, att inte vara hemma. Ha fulla arbetsdagar, alla dagar på året.  Oroa oss över myggen och fästingar. Lida med djur som trampat snett och skadat sig.  Oroa oss för om vi fått in för få balar med foder. Oroa oss för om vi kommer få tag i halm så det räcker. Oroa oss för om kropparna kommer att hålla på oss. Fundera över vem som kommer att vilja komma och pressa balarna.

Slåss för att få slippa varg. Få griniga kommentarer om att bönder är ju aldrig nöjda med vädret.

Men jag skulle vilja se "ickebönderna" MBL-förhandla med vargarna och med ett regn som inte kommer. Vilket ramaskri det skulle bli.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0