När det blir lamningskaos ...



När alla grindar är upptagna och det är lamm i varenda fålla.



Tack och lov så är toppen över och nu är det ordning igen.
Det har varit några intensiva dagar.

... och handen på hjärtat nu. Hur många av er har lamm i köket?
Är det bara vi?



Häromdagen så hade jag ett lamm, enfödd liten rackare. Hon hade "fastnat" på extraspenarna. (Tackor har två spenar, ibland så har dom två extra spenar som är pyttesmå, dom innehåller ofta lite, lite, lite mjölk. Mycket nog för att dom skall få smaken i munnen, men inte i närheten av vad någon kan leva på.) Lammet envisades med att fastna på dom små spenarna och hittade helt enkelt inte till Mjölkbaren med stort M. Jag låg där under tackan och försökte hjälpa den.
Det där med att kravla runt i halmen och hjälpa små ovilliga lamm är ingen favoritsysselsättning direkt, men jag är rätt bra på det.
Jag måste erkänna att lammet var inget geni, jag hade inget tålamod och det höll väl på att gå utför med det lilla lammet. Men någonstans så måste det ha snappat något. Det lilla tacklammet låg i en hög i ett hörne när jag tog tag i det och skulle sonda det.
Här håller det på att gå illa tänkte jag, när jag plötsligt fick känna magen.
Hon hade träffat. Hon hade fattat.
Hon var inte utsvulten och kall, hon var rund som en liten fotboll. Hela magen var full med mjölk och nu raglade hon iväg och stensomnade i ett hörn. Så underbart mätt och nöjd.

Ibland så är det så härligt med lamning. Man känner sig så glad och nöjd när det går bra.


Kommentarer
Postat av: ellinor

Nej,inga i köket det är nog enbart för allergin,men vi har lamm i hund och i omklädningsrummet så nog är det fult ös på lammningen jag tror här har kommit över 120 lamm hitills,har dålig koll pga allergin,magnus börjar se dimmig ut,stackarn,han får alltid klara sig själv,

2010-01-29 @ 18:56:37
Postat av: Svekhult-ia

Visst händer det att man har lamm i köket...är det kallt så är det - både för klena lamm och för denna dära som krälar på alla fyra för att hjälpa. Då är köket en bra lösning!

2010-01-30 @ 19:14:09
URL: http://www.svekhult.com/hundia
Postat av: Sanna

Ellinor: Så är det. Henrik får också göra mycket själv. Men jag hjälper honom rätt så mycket med dom små rackarna som inte fungerar så bra.



Vi får höras av fram emot våren. När snön och lamningen är över. Ni kanske har lust att komma och träna lite då?



Ia: Kök är bra. Låter det om lammet är det färdigt för mat. Praktiskt!

2010-01-31 @ 11:09:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0