Fredag morgon

En vanlig fredag.
Det skall handlas inför helgen. Lördagsgodis måste absolut införskaffas. Hundmat måste köpas och mjölk måste hämtas.
Båda lammbarerna som har varit igång har haft trasiga nappar det senaste dygnet. Jag har dragit ner nappantalet på dom, men dom har läckt som såll i allafall. Men nu finns det nya nappar.

Igår jobbade jag ute i enbart byxor och tröja. Så skönt att slippa alla tjocka bylsiga kläder. När jag sedan tog hundarna, så blåste det nästan inget alls och jag strövade omkring i 12 graders värme, men lärkorna drillande omkring mig.

Nu är det inte många dagar kvar tills Sädesärlan kommer. Dom har ju kalender i huvudet. Här brukar dom dyka upp mellan 2-4 april.

Henrik kör ut stallgödsel. Han kör och kör. Dom trassliga lammen lämnar han med varm hand till mig. Nu är det inte många tackor kvar som skall lamma. Två lammade igår. Jag gissar på kanske 5 stycken kvar, kanske färre. Svårt att veta iom ungtackorna. Dom är inte klippta ännu och då är det bannemig inte lätt att se om dom inte har tagit sig eller skall lamma om någon vecka.

Jag har egentligen bara en liten att nappa just nu. Hon är inte riktigt som hon skall vara och får kämpa för maten med sina två systrar. Är man då lite långsam och fumlig, så får man ingen mat. Naturens hårda lag.

Kommer ni ihåg lille Trull. Lammet som var pyttelitet och hade ett brutet bakben?
Efter en vecka så tog jag av spjälkningen, (som var tillverkad av en gammal barnstrumpa tre glasspinnar och flera varv med papperstejp). Benet var helt och i stort sett helt rakt, en liten knöl som man inte kan se, bara känna. Nu går han på det, som om inget har hänt. Han äter friskt på lammbaren och klarar sig fint.

Vi har bra överlevnad i år. Men vi har galet mycket lamm/tacka så dom äter en hel del mjölk på barerna. Men hellre det.


Ha det!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0