Kass söndagsmorgon

Jag kom hem på morgonen vid 07:30.
Skulle bara mata några lamm och kolla till det allmänt. Sen huvudstupa ner i sängen och sova kudden.

Det blev inte riktigt så.

Kom hem och värmde mjölk.
Fixade och donade ute bland dom instängda tackorna ute i maskinhallen.

Gick in till ladugården. Där hade lammen saboterat ena mjölkbaren. Skulle precis bygga om till en annan mjölkbar, när jag såg Millas ena lamm stå hungrigt och kutryggigt.

Hm .....

Var är det andra och varför är lammet hungrigt?

Hoppade in till Milla och kände på juvret.
.........NEJ!
Det är då helvete också .......... mastit.

Sonens tama, fina, handmatade tacka, bara två gammal.

Hittade det andra lammet efter ett tag. Ena sidan fanns det ingen mjölk på och på andra sidan hade dom fastnat på en extraspene.

Det var inte roligt att prata med sonen om Milla. Det är ingen aggressiv sorts mastit, utan en gammal från förra året.  Men varför på Milla .... Vi har ju knappt några mastiter över huvud taget.

Jag tror att Millas lamm kommer att fixa sig bra. Men hur vi skall kunna slakta henne, det förstår inte jag just nu.
Det är ett beslut som får växa fram, tror jag.

Det var med tungt sinne som jag gick och lade mig. Jag har räddat livet på Milla säkert 4 gånger. Matat henne med flaska och sett henne växa upp.
Sonen har matat henne och gett henne otaliga mackor. Hon har varit i vägen för oss otaliga gånger i sin iver att vara där vi är.

Neeeej, usch vad tråkigt.

Usch!

09:30 kom jag i säng. 15:35 var det dags att gå upp.

Inget kul ...


Kommentarer
Postat av: Sabine

Fy vad ledsamt:( Man blir väldigt fäst vid de där som man räddat livet på + att man blir ännu mer ledsen för man vet att Hjalmar kommer bli ledsen.

Tänk att man tycker så mkt om de där jobbiga flaskisarna som är ivägen jämt. Jag har ett som är Maxs, hon är inte bra till något, urusel att ha som träningsfår, har inte varit dräktig på 2 år, bara fet, håller tummarna o tror kanske i år. Men fina, tama Elena får gå här..

2011-03-21 @ 08:47:44
URL: http://workingkelpie.blogspot.com
Postat av: Svekhult-ia

Neeeeejjj!!! Skrutt också. Stackars Hjalmar!!!!! Kram till dig och honom!!



Här finns ju också ett värdelöst får som var Williams flasklamm 2008, Snuttis. Fet och dum, men får faktiskt riktigt snygga lamm.....

2011-03-21 @ 23:44:13
URL: http://www.svekhultia.wordpress.com
Postat av: Sanna

Sabine: Ja, hon hade kunnat få gå kvar, om det inte var så att hon är finull och förmodligen kommer att få 2-4 lamm varje år och bara kan klara 2 ...

Vi får se. Har gjort upp en plan om att spara en dotter efter henne nästa år och göra flasklamm av den.



Ia: Ja, men då gör det ju inget att hon är fet och dum! Fast dum ... Har du hittat någon som är smart då?

2011-03-23 @ 09:11:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0